دیداری صمیمی با مسئولان و اساتید دانشکده پرستاری و مامایی تهران

تاکید بر ضرورت شنیده شدن موثر بیمار و جلب مشارکت خانواده در نشست صمیمانه با نویسنده کتاب “به بیمار خود گوش فرا دهید”

به گزارش روابط عمومی دانشکده پرستاری و مامایی؛ نشست صمیمانه با حضور آیدا الهی نویسنده کتاب “به بیمار خود گوش فرا دهید” سه شنبه ۸ مردادماه با حضور مدیر روابط عمومی دانشگاه، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی، مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان و اعضای هیات رئیسه، هیات علمی، کارکنان و نماینده شورای صنفی دانشجویان دانشکده برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر اکرم السادات سادات حسینی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشکده حضور آیدا الهی و خانواده اش در دانشکده پرستاری و مامایی را باعث افتخار دانشکده دانست و در توضیح نحوه آشنایی اش با آیدا گفت: من اولین بار کلیپ توصیه ای شما به همکاران تیم درمان را دیدم و در تمامی کلاس های اخلاق آن فیلم را به دانشجویان نشان می دهم و صحبت های خودم را به حرف های شما مستند می کنم.  این فیلم از تمام جلسات من ارزشمندتر است.
دکتر علیرضا نیکبخت نصرآبادی، رئیس دانشکده نیز ضمن استقبال از حضور آیدا الهی در دانشکده اظهار داشت: قبل از چاپ کتاب “به بیمار خود گوش فرادهید” من آیدا الهی را از وبلاگ ایشان می شناختم و بعد از انتشار کتاب هم به واسطه ارتباط با آقای دکتر بگجانی با ایشان بیشتر آشنا شدم. بعد از آن دوبار کتاب ایشان را خواندم و بارها بارها روی آن تامل کردم.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی با قدردانی از حمایت های دکتر پارساپور و دکتر اصغری در مرکز تحقیقات اخلاق پزشکی دانشگاه  برای چاپ کتاب، از توزیع کتاب بین دانشجویان خبر داد و تصریح کرد: این کتاب نماد تعهد حرفه ای و گنجینه سودمند و دایره المعارف اخلاق حرفه ای است. من اگر این کتاب را در دوران کارشناسی خوانده بودم، یقینا پرستار بهتری میشدم چون می فهمیدم چقدر رفتار یک پرستار در بالین برای یک بیمار مهم است و چقدر می تواند در مراقبت های حرفه ای پرستاران تاثیرگذار باشد. به خصوص برای بیماری که زیر دستگاه است و نمی تواند با دیگران ارتباط موثر داشته باشد.
دکتر نیکبخت در ادامه با خاطر نشان کردن این سوال که ایا دانشکده ما به عنوان قدیمی ترین و معتبرترین دانشکده پرستاری و مامایی کشور؛ تاثیرگذارترین و جامعترین آموزش را هم دارد؛ ادامه دادند من تمام مقاطع پرستاری را گذرانده ام و سال های زیادی در بخش مراقبت های ویژه به عنوان پرستار کار کرده ام؛ اما وقتی کتاب آیدا را خواندم تازه متوجه بسیاری از عملکردهای حرفه ای شدم.
وی خاطر نشان کرد: ظرافت های زیادی وجود دارد که ما نمی دانیم؛ چه زمانی باید این ظرافت ها را به دانشجویان بفهمانیم؟ این رسالت بزرگی است که باید به دانشجویان آموزش دهیم و این آموزش باید ساختارمند شود.
دکتر نیکبخت همچنین از برگزاری حلقه های کتاب خوانی در دانشکده و نقد و بررسی کتاب ” به بیمار خود گوش فرا دهید ” خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این کتاب در آینده به زبان انگلیسی و با همان لطافت، ظرافت و بارمعنایی ترجمه و چاپ شود.
در ادامه بعد از پخش کلیپ توصیه ای آیدا الهی به تیم درمان؛ نویسنده کتاب “به بیمار خود گوش فرا دهید” افزود: نوشته های من صرفا یک نوشته هایی در وبلاگم بود لطف خانم دکتر اصغری و تیم اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود که این نوشته ها را تبدیل به یک کتاب کرد و کمک کرد که صدای بیمار به گوش کادر درمان رسانده شود.
مادر آیدا نیز با ابراز خشنودی از برگزاری این نشست وجود دو فاکتور مهم را در موفقیت آیدا موثر دانست و گفت: دو مسئله آیدا را نجات داد و کمک کرد که به این مرحله برسد؛ یکی شهامت آیدا بود که برای من غیرقابل قبول بود که بعد از مدتی کوتاه شرایط جدید را پذیرفت و با آن کنار آمد و اجازه داد که از آن رنج و ناراحتی روحی آسوده شود. دوم مقاومت آیدا در مقابل سوزش ها و دردهای طاقت فرسایی که داشت.
پدر آیدا اظهار داشت: آیدا در زمره آدم هایی قرار گرفته است که به دنبال هویت انسانی خودش است؛ انسان در مفهوم عینیت خودش. یک انسان با واقعیت ها زنده می شود و زندگی می کند؛ گاهی واقعیت ها انسان را می سازد و گاهی نمی سازد ما  نباید در این فراز و فرودها خودمان را ببازیم.
وی در ادامه افزود: آنچه از زیر دست آیدا در آمد از یک انگشت او بود؛ یک انگشت کار می کند و همین یک انگشت دنیایی را که هم مطلوب خودش است و هم مقبول دیگران، خلق می کند. اینجاست که انسان به هویت و عظمت خودش پی می برد. در برابر مصیبت ها و ناملایمات هیچ گاه کوتاه نیایید، همیشه ایستاده باشید و حتی ایستاده بمیرید. این ایستادگی است که به انسان ارزش می دهد.
دکتر جمال الدین بگجانی، مدیر گروه کودکان و مراقبت های ویژه نوزادان و پرستاری که موفق شد آیدا الهی را از دستگاه ونتیلاتور جدا کند و در کتاب وی از ایشان به عنوان فرشته نجات یاد شده است اظهار داشت: خانم الهی بعد از این اتفاق کارشناسی ارشد را در دو رشته دریافت کردند و حالا هم برای دو مقطع دکتری دعوت به مصاحبه شدند.
دکتر بگجانی در توضیح چگونگی آشنایی اش با آیدا الهی گفت: یک روز برای رد کردن مرخصی به بیمارستان برگشتم و همان موقع مادر خانم الهی با بیمارستان تماس گرفتند. ایشان در اثر یک تصادف در مسیر دانشگاه و در فرایند انتقال به بیمارستان و در اثر یک اهمال کاری دچار قطعی نخاع شدند. آن زمان ایشان به دستگاه ونیتلاتور وصل و وابسته بودند و جدایی از این دستگاه در شرایط ایشان از نظر علمی محال بود. اما ما توانستیم در بیست و اندی روز ایشان را از دستگاه جدا کنیم. الان آیدا ۱۳ سال است از دستگاه جدا شده و اگر در آن زمان ساکشن او را اصولی تر انجام داده بودند و یا اصلا ساکشن نمی کردند الان آیدا برای حرف زدن نیازی به تی تیوپ نداشت.
وی تصریح کرد: یک مراقبت بی جا باعث شده آیدا دچار این مشکلات شود؛ وجاهت رشته ما در گوش دادن خوب به بیمار است و باید به دانشجویانمان یاد دهیم که به بیمار گوش دهند. بیمار خط و کتاب نیست؛ یک طبیعت و آفرینشی دارد که خیلی از مواقع با معجزه روبرو می شود؛ اعتماد بیش از حد به تکنولوژی ما را از توجه به این طبیعت دور می کند.
علی بهاری، دانشجوی مقطع کارشناسی پرستاری که این کتاب را در قالب نمایش برای دانشجویان ورودی جدید دوره کارشناسی اجرا کرده بود گفت: کتاب شما به حق مسیر زندگی و حرفه ای را عوض می کند. زمان زیادی طول کشید که این کتاب را خواندم چون هر صفحه اش بسیار برایم نکته داشت. وقتی از من خواسته شد این کتاب را در قالب نمایش اجرا کنم؛ واقعا نشان دادن آن به مخاطب در قالب نمایش برایم دشوار بود؛ اما اجرا شد و فیدبک های خیلی خوبی هم داشت.
دکتر خورشید وسکوئی، مشاور رئیس دانشگاه در امور زنان نیز که مقدمه ای هم بر کتاب “به بیمار خود گوش فرادهید” نوشته است با اشاره به بخشی از صحبت های خانواده الهی گفت: در فرمایشات خانواده الهی نکات بسیار جالبی بود که اگر در پرستاری رعایت شود کیفیت مراقبت را ارتقا می دهد. مشارکت بیمار در تصمیم گیری درمان یکی از این مقوله هاست. آشنا کردن بیمار، مداخله دادن و کمک به مداخله کردن بیمار نکته بسیار مهمی است و تیم درمان باید بتواند این مشارکت را ایجاد کند. من به عنوان کسی که ۱۰ سال در ICU کار کرده ام خیلی از موارد مطرح شده در کتاب برایم تازگی داشت و متوجه شدم که خیلی مسائل را رعایت نمی کردم. این موارد باید آموزش داده شود و حتی به عنوان پیام های هفتگی به عنوان شعار در بیاید و همکاران از آن استفاده کنند.
دکتر وسکوئی همچنین خاطرنشان کرد: خانم الهی تجسم ایمان، صبوری و پافشاری برای انجام کاری که به آن اعتقاد دارند هستند و وقتی خانواده آیدا را می بینیم که چقدر زیبا با این مشکل روبرو شدند، با آن کنار آمدند باید درس بگیریم و شکر گذار داشته هایمان باشیم.
وی همچنین بر ضرورت شنیدن بیماران و توجه به شکایت آنها تاکید کرد و گفت: باید یاد بگیریم که شکایت بیمار را جدی بگیریم. متاسفانه ما خیلی راحت شکایت و درد بیمار را جدی نمی گیریم و گاهی اینقدر دیر به او می رسیم که دچار یک عارضه جدی شده است و ممکن است دیگر درمان نشود. این کتاب این پیام را به ما می دهد که باید به شکایت بیمار توجه کند و بیمار وخانواده او را جدی بگیریم.  جدی گرفتن بیمار و جلب مشارکت خانواده اش می توان جلوی خیلی از خطاهای پزشکی را بگیرد و به فرایند درمان سرعت ببخشد.
آیدا الهی در پایان بزرگترین دغدغه اش را قرار دادن یک صندلی برای همراه بیماران در بخش های ICU دانست و ابراز امیدواری کرد که مشارکت خانواده ها در درمان بیماران مورد توجه قرار گیرد. 
الهی گفت: هر چقدر تیم درمان خوب و با اخلاق باشند هیچ کس برای بیمار خانواده نمی شود.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد که در آینده سازوکاری برای انتقال نگاه بیمار به تیم درمان وجود داشته باشد.
در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود به آیدا الهی و خانواده اش اعطا شد.

تاریخ : ۱۳۹۸/۰۵/۰۸

عکس های نشست

پی نوشت ثابت- آیدا را در اینستا و تلگرام و آپارات هم دنبال کنید (در صورت تمایل)

اینستاگرام: https://www.instagram.com/ida.elahi/

تلگرام: https://t.me/aidaweblogspecial

آپارات: http://www.aparat.com/aidaelahi

پی نوشت ثابت: دوست بسیار عزیزی کل مطالب این وبلاگ را، از ابتدا تا پایان سال ۹۱، و همچنین سال ۹۲ و ۹۳ و ۹۴ را بطور مجزا، بصورت پی دی اف یا کتاب الکترونیکی درآورده اند. اگر کسی تمایل دارد که این فایل های پی دی اف را به صورت پیوست در ایمیلش دریافت کند تا برای دوستانش نیز بفرستد، ایمیلی به ایمیل زیر بفرستد تا آن ها را برایش ارسال کنم… متشکرم…ida.elahi@gmail.com

پی نوشت ثابت: دوست عزیزی از وبلاگ من، کتابی الکترونیکی برای گوشی های اندرویدی تهیه نموده اند، که در صورت تمایل و برخورداری از این نوع گوشی ها، می توانید از طریق لینک های زیر، کتاب اندرویدی “آیدا…” را دانلود نمایید. با سپاس فراوان از این دوست عزیز Smile Rose

دانلود از پیکوفایل: http://s6.picofile.com/file/8209670134/book.apk.html

لینک مستقیم: http://s6.picofile.com/d/07d0b24b-6452-44da-bf49-bc7be0048546/book.apk

آیدا…” در مطبوعات: روزنامه پزشکی “سپید”

۱- من از کاغذ نبودم Clover 2- به تلخی واقعیت Clover 3-و من آن روزها را به یاد خواهم داشت

۴- از حال بد به حال خوب Clover 5-این آدم های قدرناشناس Clover 6-طعم گس هوشیاری

۷- من اتونومیک دیس رفلکسی دارم، آقای دکتر… Clover 8-تلاشی سخت برای جدا شدن از دستگاه تنفس

* * *

فصلنامه “رابط سلامت”؛ شماره ۴۲-۴۴؛ پاییز و زمستان ۹۳

* * *

گاهنامه ی باران؛ شماره ی شش ،ویژه نامه ی روز پرستار ۹۵

* * *

هفته نامه سلامت؛ شماره ۶۰۹؛ بهمن ۹۵
هفته نامه سلامت. شماره ۶۴۶
هفته نامه سلامت – شماره۶۵۲
هفته نامه سلامت. شماره۶۵۸

* * *

به بیمار خود گوش فرا دهید!

20151029_195241 - Copy

* * *

داستانی فراموش ناشدنی (نخستین ترجمه ی من)

story

داستان عشقی ناگفته


برنامه ی از کجا شروع کنم؟

دانلود

لینک مستقیم

(شبکه یک. برنامه ی از کجا شروع کنم؟ راهنمای شروع و موفقیت در کسب و کار. این برنامه آیدا الهی مترجم زبان انگلیسی. پخش: ۱۴ فروردین ۹۵ ساعت ۱۰:۰۷ دقیقه شب.)

لینک صفحه

مستند تلویزیونی “کیمیای_سعادت”؛ قسمت ۲۴، آیدا الهی؛ پخش شده در تاریخ سه شنبه، ۲۴ خرداد ۹۶ ساعت ۲۱:۱۰ (نه و ده دقیقه) از شبکه قرآن سیما

مشاهده در آپارات

این نوشته در ! ICU آسیب شناسی, فرشته خویان ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.

749 پاسخ به دیداری صمیمی با مسئولان و اساتید دانشکده پرستاری و مامایی تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Click to Insert Smiley

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette